Logo Jastrzębia

News zdjęcie id 489

Seniorzy z Jastrzębi zwiedzali Ujazd i Sandomierz

26.09.2020

Słuchacze „Uniwersytetu III Wieku w Gminie Jastrzębia” wzięli udział w wycieczce do Ujazdu i Sandomierza. Projekt realizowany jest od października 2019 roku. Seniorzy uczestniczą w wykładach i konserwatoriach z dziedziny zdrowia, aktywizacji zawodowej, kultury i społeczeństwa oraz edukacji. W ofercie uniwersytetu są szkolenia komputerowe, kursy pierwszej pomocy, pracownia rękodzieła, zajęcia nordic walking, a także spotkania integracyjne i wycieczki. Dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej wynosi 418 000 zł.

Relacja z wycieczki opacowana przez panią Elżbietę Pietruszewską:

„Ciekawą trasą krajoznawczą najpierw dotarliśmy do Ujazdu, gdzie zwiedziliśmy ruiny Zamku Krzyżtopór. W pałacu za czasów jego świetności było tyle okien ile dni w roku, tyle sal balowych ile miesięcy, tyle pokoi ile tygodni … Z zaciekawieniem wysłuchaliśmy opowieści, jak kiedyś zamek wyglądał, a także poznaliśmy jego smutną historię. Następnie pojechaliśmy do Sandomierza. Na Stare Miasto weszliśmy przez średniowieczną Bramę Opatowską i zwiedziliśmy Kościół św. Ducha. Przez furtę Dominikańską zwaną „Uchem Igielnym” i lessowym Wąwozem Królowej Jadwigi dotarliśmy do Kościoła św. Jakuba, w którym znajduje się najstarszy w Polsce dzwon „Piotr” z 1314 roku. Potem podeszliśmy pod Zamek i Bazylikę Katedralną. Byliśmy także w Muzeum Diecezjalnym, gdzie podziwialiśmy unikatowe zbiory, m.in. rękawiczki Królowej Jadwigi i fajkę Adama Mickiewicza.

Dowiedzieliśmy się, że Ziemia Sandomierska słynie z krzemienia pasiastego zwanego kamieniem optymizmu. Przy Bramie Opatowskiej, gdy spojrzeliśmy w niebo zobaczyliśmy ciekawą rzeźbę. Jest to flisak idący po linie autorstwa Jerzego Kędziora. Zaś na Rynku podziwialiśmy inną rzeźbę: „Zakotwiczenie nieba”. Uwagę zwraca ciekawa konstrukcja łańcucha kotwicy. Łańcuch stoi pionowo do góry w powietrzu, a w tle gotycki Ratusz. Będąc na rynku Starego Miasta wszyscy wypatrywali jadącego na rowerze Ojca Mateusza. Niestety nie było Go tam. Udaliśmy się więc na wystawę „Świat Ojca Mateusza”. Mogliśmy wejść do kościoła, który dotychczas znaliśmy z telewizyjnego ekranu. Odwiedziliśmy pokój biskupa, plebanię, posterunek policji, a nawet celę. Niecodzienną atrakcja okazały się naturalnych rozmiarów woskowe postacie aktorów. Podpatrywaliśmy przy pracy księdza Mateusza Żmigrodzkiego, gospodynię Natalię Borowik oraz policjantów – Oresta Możejkę i Mieczysława Nocula. Wszystkie pomieszczenia zostały zaaranżowane na wzór pomieszczeń serialowych w użyciem oryginalnych elementów scenografii. Na zakończenie spacerkiem dotarliśmy nad Wisłę i pod biało-czerwoną banderą popłynęliśmy statkiem Syrenka. Do domów wracaliśmy w doskonałych humorach, a drogę pokonaliśmy śpiewająco. Wycieczkę uznano za bardzo udaną, przywieźliśmy ze sobą wspaniałe wspomnienia i mnóstwo zdjęć”.

Wójt gminy zaprasza

Zegar

• :
Akceptuję

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.