Niebawem dobiegnie końca realizacja projektu pn. „Odniosę sukces" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działania 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenia różnic w jakości usług edukacyjnych, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt „Odniosę sukces” realizowany jest w trzech szkołach: w Publicznej Szkole Podstawowej w Mąkosach Starych, w Publicznej Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Kozłowie i w Publicznej Szkole Podstawowej w Woli Goryńskiej w okresie od 02.11.2011 r. do 30.09.2013 r. Miał on na celu :
- atrakcyjne zagospodarowanie wolnego czasu 100 uczniom i 103 uczennicom poprzez rozszerzanie oferty zajęć z zakresu nabywania kompetencji kluczowych, - podniesienie samooceny dzieci przez atrakcyjne zajęcia rozwijające zainteresowania i talenty oraz wdrożenie uczniów do umiejętnego planowania własnych działań zmierzających do rozwoju osobowościowego i wykształcenia w nich aktywności i potrzeby doskonalenia, - zapobieganie pojawiania się braku chęci do dalszego kształcenia, co w przyszłości może być powodem wykluczenia społecznego, - przeciwdziałanie deficytom uniemożliwiającym prawidłową i efektywną edukację, - wzbogacenie i uatrakcyjnienie zbioru pomocy dydaktycznych w szkołach objętych wsparciem, w tym również zbiorów w bibliotekach, - propagowanie nowych metod nauczania. Uczniowie brali udział w 11 rodzajach różnorodnych zajęć. Na zajęciach wyrównawczych nadrabiali zaległości spowodowane zaniedbaniami środowiskowymi. Zajęcia rozwojowe, artystyczne dawały możliwość rozwijania zainteresowań, talentów, atrakcyjnie zagospodarowywały czas wolny. Szkoły zostały wzbogacone o nowoczesne pomoce dydaktyczne (w tym tablice interaktywne). Zajęcia prowadzono aktywizującymi metodami z użyciem nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Uzupełnieniem zajęć były wyjazdy edukacyjne do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, do TVP w Lublinie, na pokazy chemiczne na UMCS w Lublinie, na warsztaty rękodzielnicze do Muzeum Wsi Radomskiej. Dużą popularnością cieszyły się zajęcia „Szlakiem Marii Skłodowskiej – Curie” mające na celu wzbudzenie zainteresowania chemią i fizyką, pokazanie znaczenia wiedzy chemicznej w życiu codziennym, wskazanie powiązania chemii i fizyki z innymi naukami, kształtowanie właściwych postaw w zakresie dbałości o zdrowie i ochronę środowiska przyrodniczego. W ramach tych zajęć uczestnicy pod okiem prowadzących poznali między innym zastosowanie alkoholi oraz ich pożyteczne i szkodliwe właściwości, proces utleniania i redukcji – bardzo ważne procesy w chemii i życiu codziennym. Forma zajęć – dokonywanie doświadczeń i prostych eksperymentów naukowych bardzo podobała się uczestnikom zajęć.  
Uczniowie mogli korzystać z różnego rodzaju zajęć specjalistycznych: zorganizowano zajęcia logopedyczne, gimnastykę korekcyjną. W ramach projektu prowadzono poradnictwo psychologiczno – pedagogiczne, warsztaty komunikacji interpersonalnej oraz zajęcia „Jak się uczyć, żeby się nauczyć”. Zajęcia te pokazywały w jaki sposób uczyć się tak, żeby szybko, łatwo i trwale nabywać nowe wiadomości i umiejętności. Uczniowie poznali podstawowe zasady organizowania sobie nauki oraz różne metody i strategie skutecznego uczenia się. Blok zajęć „W zdrowym ciele zdrowy duch” z elementami zdrowego żywienia ma za zadanie pokazać jak aktywnie spędzać wolny czas : zajęcia „Szachy dla każdego”, „Marszobieg z kijami Nordic -Walking”, „Sekcja tenisa stołowego” pozwalają nie tylko rozwijać zamiłowanie do różnych dziedzin sportu , ale również pokazują jak zdrowo się odżywiać . W okresie zimowym uczestnicy projektu mogli spróbować swoich sił na lodowisku. Pod okiem nauczycieli doskonalili umiejętność jazdy na łyżwach i aktywnie spędzali wolny czas w okresie ferii zimowych. W bloku zajęć artystycznych prowadzono są zajęcia taneczne, teatralne i rękodzielnicze. Uczestnicy tych zajęć prezentowali swoje umiejętności na pokazach organizowanych na szczeblu gminnym. Obejrzeli dwie sztuki w Teatrze Powszechnym w Radomiu : "Kopciuszek" i "Alicja w Krainie Czarów". Po spektaklu wzięli udział w lekcji teatralnej, która była okazją do dokładnego obejrzenia sceny, różnych pracowni teatralnych i porozmawiania z pracownikami teatru. W grudniu 2012 r. odwiedziliśmy Teatr Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach. Dzieci obejrzały spektakl "Być jak Pippi". Po spektaklu zwiedzały galerię i obejrzały rożne lalki gromadzone po przestawieniach od początku istnienia teatru. Na potrzeby zajęć artystycznych zakupiono stroje , rekwizyty teatralne, nagłośnienie oraz odtwarzacze CD.  
W ramach zadania "Cudze chwalicie, swego nie znacie" zaplanowano cykl wycieczek krajoznawczo -edukacyjnych. Wycieczki i zielone szkoły dostarczają wiedzy przyrodniczej, historycznej i geograficznej. Wszystkie wyjazdy są instrumentem do nabywania wiedzy i doskonalenia zdobytej wiedzy na zajęciach oraz skonfrontowania jej z rzeczywistością. Odbyły się 2 wycieczki do Warszawy, 2-dniowa wycieczka do Krakowa i Wieliczki , zielona szkoła nad morzem oraz wycieczka w Dolinie Dunajca. Wspólne wyprawy cieszą się ogromnym zainteresowaniem i dodatkowo są okazją do integracji młodzieży ze szkół, w których realizowany jest projekt pn. "Odniosę sukces". W czasie trwania projektu zostanie przeprowadzonych: - 966 h zajęć wyrównawczych, - 3120h zajęć rozwojowych, - 390 h zajęć BRD, - 102 h zajęć chemiczno-fizycznych, - 2340 h zajęć artystycznych, 2010 h zajęć specjalistycznych, - 34 h zajęć na basenie, - 408 h warsztatów komunikacji interpersonalnej, - 564 h zajęć sportowych, - 272 h zajęć „Jak się uczyć, żeby się nauczyć” - 390 h zajęć czytelniczych Ogółem zostanie przeprowadzonych 10 506 h dodatkowych zajęć w 3 szkołach podstawowych Wartość projektu: 1 993 620,00zł. Niepieniężny wkład Gminy Jastrzębia: 102 440,00zł. Koszt przypadający na jednego uczestnika wynosi: 9 820,78zł. Projekt nie jest finansowany z innych źródeł i bez pomocy EFS nie udałoby się projektodawcy zorganizować takiego wsparcia. 
|